Buzz Feiten Tuning System
Buzz Feiten Tuning System
Każdy gitarzysta zna ten problem: bez względu na to, jak dobrą ma gitarę, jak dokładnie jest ona nastrojona, instrument w niektórych pozycjach akordów i tonacjach wciąż brzmi nieco „poza dźwiękiem”. Buzz Feiten Tuning System rozwiązuje ten problem za pomocą nowatorskiego podejścia do intonacji i strojenia gitar, który zapewnia radykalną poprawę we współbrzmieniu akordów. Wreszcie możesz zagrać jakikolwiek akord, w dowolnej pozycji i tonacji z satysfakcjonującym rezultatem.
Tradycyjny sposób strojenia gitar odnosi każdą ze strun tylko do siebie. Ważne jednak, aby struny były nastrojone zgodnie między sobą – a nie tylko same względem siebie. System Feitena został zaprojektowany po to, by stroić struny w odniesieniu do siebie nawzajem.
Słowami Buzza Feitena: “Zmodyfikowany system strojenia składa się z dwóch części. Pierwsza polega na przesunięciu siodełka nieco bliżej mostka. Druga wymaga precyzyjnego nastrojenia gitary według wzoru o przesuniętej wysokości, co przypomina sposób strojenia fortepianów. Stroiciele fortepianów od 400 lat wiedzą, że aby fortepian brzmiał przyjemnie, strojenie musi zostać „zahartowane” poprzez ustawienie go nieco poza dźwiękiem do bardzo dokładnego wzoru.”
Jakie modyfikacje muszą być wprowadzone na instrumencie?
Najpierw gitara powinna być dobrze ustawiona, często konieczny jest szlif progów. Siodełko jest równie ważne i powinno być wymienione, jeśli uległo zniszczeniu lub jest słabej jakości. Z reguły po tego rodzaju modyfikacji nie pozostają żadne ślady.
Jak stroić tak zmodyfikowaną gitarę?
Każda prawidłowa metoda strojenia zadziała, ale dla optymalnego efektu należy stroić E na każdej strunie: wysokie puste (otwarte) E, B na piątym progu, G na dziewiąty progu, D na czternastym progu, A na siódmym progu i niskie E na dwunastym progu.
Czy potrzebuję specjalnego stroika?
Do zwykłego strojenia tak naprawdę wszystko zadziała. Do codziennego stosowania dobry jest stroik Korg DT-7, który ma opcję strojenia w Systemie Feiten oraz funkcję „pusta struna/12 próg” do sprawdzania intonacji. Jest odpowiedni dla gitar elektrycznych, akustycznych i basowych. Duży wybór dają też stroiki Peterson, z których sami korzystamy.
Co jeśli zmienię grubość strun?
Należy ponownie nastroić instrument według offsetów.
Czy mogę grać z gitarzystami, którzy nie stosują Systemu?
Oczywiście, sam Joe Satriani mówi, że podoba mu się efekt nałożenia poprawionych i zwykłych gitar. Ponieważ BFTS jest oparty na bardzo niewielkich i delikatnych ustawieniach wysokości dźwięku, po prostu będziesz brzmieć lepiej grając z innym gitarzystą – ta czystość jest szczególnie zauważalna jeżeli w zespole gra też keyboard.
Buzz Feiten, gitarzysta i nowator
Ale kim u diabła jest Buzz Feiten, i co ten człowiek wyczynia z gitarami? Buzz pracuje w branży od jakiegoś czasu. Niektórzy mogą go kojarzyć z czasów, gdy grał z Paul Butterfield Bluesband czy The Rascals. Jeśli nie, to grał również z Chicago, Mr Mister, Jamesem Taylorem, Kennym Logginsem, Feiten Larsen Band, Bobem Dylanem, Jeffem „Skunk” Baxterem, Davidem Sanbornem, Alem Jarreau, Greggiem Allmanem, Steviem Wonderem, Bette Midler i wieloma innymi
Scott Henderson
Jest to naprawdę niesamowity system, który naprawdę działa. Nie jestem wariatem na punkcie strojenia i nigdy nie byłem, ale ten system jest tak dobry, że kiedy naprawdę chcesz grać czysto, jest to możliwe, gdy wcześniej nie było o tym mowy. Nigdy nie mogłem do końca nastroić gitary. A teraz jest ona nastrojona na całej długości gryfu – w odróżnieniu od większości innych gitar.
Jimmy Haslip
Z pomocą niesamowicie prostego przestawienia moje basy są teraz nastrojone! The Buzz Feiten Tuning System naprawdę działa. Zmienił moje życie zawodowe. Teraz mogę po prostu skupić się na muzyce z nowo odkrytym poziomem pewności! Zdecydowana poprawa mojej wydajności.
Tom Anderson Guitar Works
Efekt jest tak oczywisty, że już następnego dnia zmieniliśmy metody produkcji i teraz tworzymy nasze gitary zupełnie inaczej. Gra na tych instrumentach to niesamowicie przyjemne doświadczenie.